fbpx

עריכת צוואה: מחיר חוסר התכנון

כמה עולה לערוך צוואה? זו לא השאלה. השאלה היא מהם היתרונות הכלכליים והאחרים בעריכת צוואה בכלל ובליווי משפטי בעריכתה בפרט. קבלו: מדריך מקוצר למסמך המשפטי שיכול לחסוך ליקיריכם הרבה כאבי ראש

מה יקרה לרכושכם לאחר מותכם? חוק הירושה אינו מותיר מקום לספק ומאפשר שתי דרכים לירושה:

  1. ירושה על פי דין: זוהי ברירת המחדל, שלפיה רכושו של הנפטר עובר ליורשים לפי דין, בהתאם לחלוקה בפרק ב' לחוק. היורשים לעניין זה הם בן הזוג של הנפטר בעת המוות, ו"קרוביו": ילדי המוריש וצאצאיהם, הורי המוריש וצאצאיהם והורי הוריו וצאצאיהם. במסלול זה המוריש אינו שולט על אופן חלוקת הרכוש – החוק עושה זאת עבורו, בחלוקה "עיוורת" לפי חלקים יחסיים בהתאם לסוג הקרבה של היורש לנפטר.
  1. ירושה על פי צוואה: צוואה היא מסמך משפטי שבו מצווה אדם על מה שייעשה ברכושו לאחר מותו. קיומה של צוואה מעביר את מסלול ההורשה מ"ירושה על פי דין" למסלול של "ירושה על פי צוואה". במילים אחרות: צוואה מאפשרת לאדם לשלוט על חלוקת הרכוש שלו לאחר מותו.

החוק מגדיר כמה דרכים לעריכת צוואה, ולכל אחת כללים משלה: בכתב ידו של המוריש, בעדים (שני עדים שאינם נהנים מהצוואה), בפני רשות (למשל: הרשם לענייני ירושה או נוטריון) או בעל פה (רק במקרה שבו אדם חש שהוא עומד למות – צוואת שכיב מרע).

דרך המלך לעריכת צוואה היא בעזרת עורך דין מומחה בתחום, שילווה את התהליך משלב התכנון ועד החתימה על הצוואה.

עריכת צוואה: למנוע סכסוכי ירושה

עריכת צוואה חיונית לא רק כדי להחליט בעצמכם מה יקרה לרכושכם לאחר מותכם, אלא גם כדי למנוע סכסוכי ירושה, שלמרבה הצער מתרחשים גם במשפחות הכי טובות.

במאמר שפרסמה ד"ר דפנה הקר[1] מאוניברסיטת תל אביב בשנת 2015, עלה כי מבחינה מדוקדקת שנערכה בשנת 2000, כ-8% מהפניות לערכאות בישראל בנוגע לצווי ירושה וצוואה נגעו לסכסוך משפחתי על הירושה.

במקרים רבים, עריכת צוואה ברורה, שלא מותירה סדקים לפרשנויות מונעת סכסוכי ירושה מיותרים. במקרים אחרים, שבהם רצונותיו של המוריש דומים להסדרים שבחוק בנוגע לירושה על פי דין – אין טעם משפטי לעריכת צוואה ויש לבחון כל מקרה לגופו.

באילו מקרים בדרך כלל מומלץ לערוך צוואה?

אדם שמרגיש שברצונו לחלק את הנכסים והכספים שלו לאחר מותו באופן מסוים, הן על רקע אישי והן על רקע כלכלי כמו סוגיות הנוגעות למיסוי, צריך לערוך צוואה שתבהיר את אופן חלוקת הרכוש.

קיימים גם מקרים מובהקים שבהם עריכת צוואה מתבקשת נוכח הנסיבות. לא נפרט את כל קשת המצבים הזו, אך נמחיש אותה בעזרת כמה דוגמאות:

  1. ידועים בציבור: החוק מקנה לידועים בציבור מעמד של בני זוג. לכך השלכות ישירות על הירושה:
    • אם תרצו לוודא שהידוע/ה בציבור יוכרו כבני זוג, וכך להדוף מראש טענה של היורשים האחרים שלא הוכח מעמד של ידועים בציבור בעניינם, תוכלו לציין בצוואה את שמו של הידוע/ה בציבור כיורש/ת.
    • גם במקרה ההפוך, שבו לא תרצו שהידוע/ה בציבור יירשו אתכם, או תרצו שיקבל נתח מסוים בלבד מהירושה, צוואה תוכל להסדיר את העניין.
  1. נישואים שניים: הסכם ממון אינו חל במקרה של פטירה, ולכן גם אם ערכתם כזה במסגרת הנישואים השניים, כדאי לערוך בנוסף גם צוואה שתסדיר את חלוקת הרכוש, למשל על ידי חלוקה בין הרכוש שנצבר בנישואים הראשונים לבין הרכוש שנצבר בנישואים השניים.
  1. אדם ללא קרובי משפחה: במקרה שבו אין לאדם יורשים, המדינה יורשת אותו. במידה שתרצו להשפיע על האופן שבו ייעשה שימוש ברכושכם, לרבות תרומות לארגונים ספציפיים, צוואה היא הדרך לעשות זאת.
  1. בני זוג בתהליכי גירושים: כל עוד לא הסתיימו תהליכי הגירושים, ואתם למעשה במצב של "פרידה", הרי שפטירה תוביל למצב שבו העיזבון של בן הזוג יגיע לידי הפרוד/ה. צוואה יכולה להסדיר את חלוקת הרכוש כך שיגיע לילדים או לקרובי משפחה אחרים.
  1. בני זוג עם ילדים קטינים: במסלול של ירושה לפי דין, נכס נדל"ן יהיה למעשה בבעלות משותפת של בן הזוג עם הילדים הקטינים. במקרה שבו בן הזוג ירצה למכור את הדירה, למשל כדי לעבור לדירה אחרת, יהא עליו לקבל אישור מבית המשפט לביצוע העסקה. צוואה יכולה להורות על הורשת נכס הנדל"ן לבן הזוג ולמנוע את הבעיה.
  1. נישול מהירושה: במקרה מצער שבו אחד מהיורשים אינו מכבד את המוריש, פוגע בו או מבצע מעשים שגורמים למוריש לרצות לנשל אותו מהירושה, צוואה היא הדרך היחידה שמאפשרת לנשל יורש מירושתו.
  1. משפחה חד הורית: מותו של הורה במשפחה חד הורית שבה יש ילדים קטינים מובילה למינוי אפוטרופוס לקטינים. צוואה מאפשרת להורה לשלוט במידה מסוימת (הכפופה לאישור בית המשפט שירצה לוודא את טובת הילד) על זהות האפוטרופוס ועל הדרך שבה ינוהל העיזבון עד להתבגרות הקטינים.

עריכת צוואה: מחיר חוסר התכנון

כדי לערוך צוואה יעילה, שתהיה ברורה ליורשים ושיהיה קשה להפריך את תקפותה המשפטית, מומלץ לפנות אל עורך דין מומחה בתחום.

אולם, כדאי להגיע אל עורך הדין לאחר שאספתם מידע ותכננתם היטב את הדרך שבה תרצו שהעיזבון שלכם יחולק. חוסר תכנון עלול להאריך את ההליך או לגרום לעריכת צוואה שאינה משקפת את רצונותיכם האמיתיים.

לצורך כך מומלץ להתכונן לפגישה עם עורך הדין ולהגיע אליה לאחר שחשבתם על הדברים ואספתם נתונים.

איך להתכונן לפגישה עם עורך הדין לצורך עריכת צוואה?

כדאי להגיע לפגישה לאחר שביצעתם את הפעולות הבאות:

  1. איסוף נתונים: לאסוף למסמך מסודר את כל הנתונים על רכושכם: נכסי נדל"ן, רכבים, חשבונות בנק, מניות בתאגידים, קרנות, השקעות הון, מיטלטלין בעלי ערך (תכשיטים, פרטי אומנות, רהיטים יקרי ערך). על הרישום לכלול את כל הפרטים הרלוונטיים כמו נסח טאבו של נכסי מקרקעין, נסח חברה שאתם בעלי מניות בה, מספרי חשבונות בנק רלוונטיים וכדומה.
  1. רשימת זכאים: הכינו רשימה של היורשים שלהם תרצו להוריש את רכושכם ושל אנשים שאינם קרוביכם אך הייתם רוצים לזכות אותם ברכוש מסוים מסיבות כאלה ואחרות. ציינו לגבי כל מוטב אילו נכסים מהרשימה שהכנתם הייתם רוצים להוריש לו.
  1. ציוויים שאינם כספיים: עריכת צוואה היא גם הזדמנות להורות לקרוביכם כיצד לנהוג בנושאים שונים שאינם כספיים גרידא, כמו הדרך שבה תתנהל הלוויה שלכם, תיראה המצבה שלכם, ישולמו חובותיכם וכדומה. התכוננו גם לדיון בנושאים אלה.
  1. רשימת שאלות מסודרת: האם יש צורך במסמך רפואי שיעיד על צלילותכם? מה השלכות המיסוי של הורשת מניות, זכויות וכדומה? כיצד תוכלו לדאוג לשוויון מוחלט בין הילדים כאשר יש השלכות מיסוי שונות על הורשת נכסים שונים? את מי כדאי למנות כמוציא הצוואה לפועל? וכל שאלה אחרת שמטרידה אתכם ושעורך הדין יכול לפתור.

בסופו של דבר, צוואה היא מסמך שיכול לעזור לכם וליקיריכם, והסכום שתשלמו עבור עריכתה באופן מסודר ותואם לחוק הוא נמוך מאוד ביחס למחיר שאתם עלולים לשלם במצב שבו לא הסדרתם מראש את אשר יקרה לרכושכם אחרי 120.

זקוקים לייעוץ הנוגע לצורך בעריכת צוואה? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
השאירו לי הודעה
Call Now Buttonצור קשר דילוג לתוכן